RSS

bersabar dan bersabarlah

sungguh, ak tak tahu apa yg ak rasa sekarang ni..ak sering rse tersepit..betulkah ak ni dh berubah seperti org laen kata?..nasib baek mama sentiasa ada disisi ak untuk nasihat dn pedoman..ak mengaku..ak bukanlah seorang yg bersifat penyabar..asal ade je yg buat ak x suke..mesti ak memberontak..tpi mama pesan pd aku..ak x boleh bertindak sesuka hati..ak harus bersabar dan bersabar..mungkin sesuatu yg kita tak suka itu baik untuk kta..dan mungkin sesuatu yg kita suka itu tak baik untok kita...

biarlah perangai org yg kita syg tidak seperti yg kita dambakan..mungkin ini ujian dari Allah untok kita..sejauh mana kita mampu bertahan.dan sehebat mana kita mampu bersabar..seringkali ak tanya mama.."Ma, mcm mana kita nk tahu org yg kita syg itu akn jadi milik kita?".."Nor kena byk2 doa..berdoalah supaya org yg kita syg itu bersama-sama dgn kita hingga akhir hayat. Terimalah baik dan buruk dia seadanya spt mana dia menerima kekurangan diri Nor". terus air mata ak menitik-nitik bila mama ckp mcm tuh..

kalau nk diikutkan..dugaan yg ak alami ini amat2 lah kecil nk dibandingkn dgn apa yg mama dah lalui..pesan mama, "Nor kene ikut cara mama..Mama byk bersabar dgn suami mama..kalau ada perangai dia yg kita x suka..kita kena nasihat dn selalu berdoa agar dia berubah..sama jugak mcm mana mama sabar dgn anak-anak mama yg berbagai kerenah.."

terus hari itu ak berbual dgn mama sepanjang hari..memberi nasihat yg sgt2 ak dambakan.."Nor kena percayakn takdir, jodoh, maut, perpisahan, kiamat dn sebagainya..itu semua urusan tuhan..kita sebagai hamba kena laluinya dn jadi yg terbaek. Barulah kita sbg hamba tenang mnghadapi segala-galanya."..kdg2 ak fikir..pergaduhan itu terjadi bukanlah salah org laen..mungkin salah diri ak sendiri dri segenap perkara..wallahua'lam..



p/s : tanpa mama..ak bukanlah sesiapa..dia sumber kekuatan ak..i can't imagine my life without her





  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS